Instalacje gazowe

 

 

Gaz wciąż najtańszy

 

Polacy masowo montują instalacje LPG, bo od lat powszechnie mówi się o opłacalności takiego rozwiązania. Czy autogaz wciąż jest tak korzystny pod względem kosztów?

 

 

Okazje do spotkań samochodziarzy są różne. Scenerią bywa czasem osiedlowy parking, innym razem rodzinne spotkanie na działce. Scenariusz rozmów zazwyczaj jest bardzo podobny. Każdy z uczestników rozmowy ma najlepszy samochód, każdy jeździ taniej od innych. Nie zawsze padają racjonalne argumenty, nie zawsze dyskutanci rozstają się w dobrej atmosferze. A gdyby tak porozmawiać naprawdę rzeczowo w gronie właścicieli aut benzynowych, wysokoprężnych i zasilanych LPG? Jakie były by końcowe wnioski, poparte liczbami nie podlegającymi dyskusji?

Przyjmijmy na początek, że litr benzyny E95 kosztuje średnio 5,12 zł, litr oleju napędowego 4,94 zł a autogazu 2,44 zł (najniższe notowania wojewódzkie z dnia 4.06.2011). Gdyby przyjąć, że każdy z kierowców dosiada tej samej klasy auta, na przykład kompaktowego Volkswagena Golfa V z 2007 r. z benzynowym silnikiem 1.6 (102 KM) spalającego średnio 7,4 l/100 km, z tą samą jednostką napędową ale z instalacją LPG spalającego średnio 10 l/100 km autogazu i turbodieslem 1.9 TDI (90 KM), spalającego średnio 5,1 l/100 km, to koszt przejechania 100 km benzyniakiem wyniesie 37,88 zł, turbodieslem 25,19 zł a „gazowcem” 24,40 zł. W skali roku, przy przebiegu 20 000 km, instalacja LPG pozwala zaoszczędzić prawie 2700 zł w stosunku do wersji benzynowej i ok. 160 zł w stosunku do odmiany wysokoprężnej.

Łatwo zauważyć, że zysk nad turbodieslem jest niewielki. Można oczywiście rozważać, czy dobrze wyregulowana instalacja gazowa drugiej generacji nie zadowoli się zużyciem o litr mniejszym, ale tak naprawdę korzyści finansowe wciąż będą miażdżące jedynie w porównaniu z benzyniakiem. Jednak nie tylko paliwem samochód żyje. Koszty trzeba analizować kompleksowo, biorąc pod uwagę i zakup auta i jego serwisowanie. A tu w grę zaczynają wchodzić rozmaite aspekty, kompletnie zmieniające wszelkie rachunki.


Na starcie zyskuje wersja benzynowa, bo w w przypadku wersji LPG trzeba zapłacić za montaż instalacji gazowej (przynajmniej 1500 zł) a w przypadku turbodiesla wyższą od benzynowca cenę rynkową (2000 zł). Koszty ewentualnych przeglądów można pominąć. Jeśli będą wykonywane poza ASO ich koszty będą podobne. Pozostaje kwestia napraw. Każdy z silników ma potencjalne źródła awarii, których usuwanie podniesie koszt eksploatacji. W silnikach benzynowych zagrożeń jest najmniej. Są to zazwyczaj układ zapłonowy, pompa cieczy chłodzącej, elektroniczny osprzęt silnika. Znacznie więcej może się wydarzyć przy zasilaniu LPG. Autogaz może spowodować wypalenie zaworów i konieczność regeneracji głowicy, defekty wtryskiwaczy i pompy paliwa, uszkodzenie cewek zapłonowych. Zgodnie z powiedzeniem, że nie psuje się tylko to, czego nie ma trzeba też założyć ewentualne usterki samej instalacji gazowej. Awariom ulegają przecież wtryskiwacze gazu, sterowniki elektroniczne a nawet reduktor. Zasilanie LPG wymusza też dodatkowe opłaty podczas okresowego badania technicznego i legalizacji zbiornika gazu. Najgorzej jest w przypadku turbodiesli. Tutaj awarie są najkosztowniejsze. W grę wchodzą uszkodzenia przepływomierzy, wtryskiwaczy, dwumasowych kół zamachowych, turbosprężarek i pomp zasilających.

Przyjmując czarny scenariusz, że w ciągu 5 lat na dystansie 100 000 km wystąpia wszystkie potencjalne awarie, to musimy założyć dodatkowe wydatki w wysokości przynajmniej 1000 zł dla silnika benzynowego, 4500 zł dla benzynowca zasilanego LPG i 7000 zł dla turbodiesla. Jak teraz będą przedstawiały się rachunki?

Łączny koszt eksploatacji benzynowego Golfa 1.6 powinien zamknąć się sumą ok. 39 000 zł, a turbodiesla kwotą ok. 34 000 zł. Dla samochodu jeżdżącego na autogazie koszty sięgną ok. 30 400 zł. Jak widać LPG wciąż jest bezkonkurencyjne. W dłuższej perspektywie pozwala zostawić w kieszeni sumy liczone w tysiącach złotych.

 

Źrudło artykółu: moto.pl/MotoPL/1,90109,10685700,Gaz_wciaz_najtanszy_.html

 

OPŁACALNOŚCI INSTALACJI LPG


Rodzaj paliwa

Zużycie paliwa (1l/100km)

Średnia cena paliwa (za 1 litr)

Koszt paliwa (zł/100 km)

Koszt paliwa  (20,000km)

Roczne oszczędności w stosunku do benzyny

Benzyna

10l

5,06 zł

50,60 zł

10 120,00 zł

---

LPG

12l

2,45 zł

24,50 zł

4 900,00 zł

5 220,00 zł


KOSZT INSTALACJI LPG W SYSTEMIE RATALNYM


Rodzaj paliwa

Koszt monteżu instalacji LPG

Koszt paliwa

(20000km)*

Miesięczny koszt paliwa*

(24mies)

Koszt miesięcznej raty (24 rat) za instalacje LPG

Zaoszczędzone pieniądze miesięcznie (po odliczeniu spłaty rat)

Benzyna

---

10 120,00 zł

422,00 zł

---

---

LPG

2 300,00 zł

4 900,00 zł

204,00 zł

115,00 zł

89,00 zł

*Przy założeniu 1L benzyny 5,06zł

 

PHF SERWIS MUNINA

ul. Długa 9
37-514 Munina

Części

tel. 16 624 20 15 wew. 32, 33
tel. kom. 698 653 133

Serwis

tel. 16 624 20 15 wew. 31, 34
tel. kom. 604 134 256

 

e-mail sklep: phf@wp.pl
e-mail allegro: phfj@wp.pl